Tölli ja Rehula: Eduskuntaa johdettiin harhaan

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Juha Rehula ja Keskustan kunta- ja aluetyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Tapani Tölli:

Sote-uudistuksen välttämättömyydestä ja uudistuksen tavoitteista vallitsee laaja poliittinen yksimielisyys. Suomalaisten on päästävä lääkäriin nykyistä nopeammin. Keskusta ja muutkin puolueet ovat tähdentäneet varsinkin perusterveydenhuollon kuntoon laittamista sekä sen ja erikoissairaanhoidon välisten raja-aitojen poistamista.

Perusteltu erimielisyys on ollut siitä, miten uudistus toteutetaan. Keskustan vaihtoehdossa sosiaali- ja terveyspalvelut järjestettäisiin ja rahoitettaisiin kuntien yhteistyönä. Hallitus on ajanut suurkuntia ja sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen vastuukuntamallia.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan pääministeripuolue Kokoomus on valmistellut salassa sote-uudistukseen kokonaan uutta mallia. Se ei ratkaise sosiaali- ja terveyspalvelujen ongelmia eikä vastaa lainkaan sitä, mitä hallitusohjelmaan on kirjattu, mitä eduskunnassa on uudistuksella tavoiteltu ja mitä suomalaisille on luvattu.

Kokoomuksen mallissa uudistettaisiin vain terveydenhuollon toimivin osa eli erikoissairaanhoito. Yhteys peruspalveluihin,puuttuisi. Kun ihmiset kuitenkin tarvitsevat palveluja, he hakeutuisivat sairaaloiden päivystyksiin ja ensiapuun. Kokoomuksen malli olisi siten veronmaksajien kannalta kallein mahdollinen.

Eduskunta kävi viikko sitten koko opposition tekemän välikysymyksen pohjalta perusteellisen keskustelun kunta- ja sote-uudistuksista ja laajemmin hallituksen kuntapolitiikasta. Kokoomus ei hiiskunut sanallakaan siitä, että se on tekemässä ihan muuta kuin eduskunnalle kerrottiin. Hallituksen piirissä on menossa valmistelua, jossa sote-uudistukseen tehtäisiin täyskäännös. Eduskuntaa on johdettu vakavasti harhaan.

Myös kuntia ollaan johtamassa harhaan. Kunnissa on parhaillaan jo toistamiseen lausunnoilla sote-uudistuksesta esitys linjauksineen, joita ei ole tarkoitus toteuttaa.

Kokoomuksen salainen valmistelu osoittaa käytännössä, että hallituksen pääpuolue myöntää kunta- ja sote-uudistusten epäonnistumisen. Nyt yritetään hakea poliittista pakotietä vaikka olisi tosiasioiden tunnustamisen aika.